Totalt antall sidevisninger

mandag 10. oktober 2011

Slik lager du en tykk og deilig yougurt.



Som småbarnsmor er jeg veldig opptatt av hva min sønn spiser. Han er veldig selektiv i matveien, så for at han skal få i seg de vitaminer og mineraler han trenger velger jeg å bake sunne grove brød, bake knekkebrød, og nå er det yougurt som skal prøves ut. Er det noe min sønn og de fleste andre barn liker så er de yougurt. Som jeg har hørt så er de "barnevennlige" yougurtene fulle av sukker og det er ikke bra for utviklingen av hjernen til de små.  Etter å ha lest utallige oppskrifter på hjemmelaget yougurt fant jeg et problem som går igjen hos alle, den blir nemlig for tynn. Jeg fant på et triks som fikset det uten at det gikk utover smaken, nemlig Maisenna mel.
Det finnes foskjellige yougurt maskiner på markedet, men de kan være ganske dyre. Her er to eksemplarer som jeg fant på Amazon sine sider.

Den først maskinen koster 289£ og den andre koster 35£. Begge maskinene har samme fuksjon, nemlig å holde på varmen. Sikkert greit å ha, men jeg skjønner ikke helt vitsen med å kjøpe mange elektriske dubbeditter når en god gammeldags thermos gjør samme nytten. Det som er litt viktig å tenke på er at når du først har brukt en thermos til kaffe vil det alltid smake litt kaffe av den. Det er derfor alltid lurt å ha en ekstra thermos til div andre ting.

Ingredienser
  • 1 1/2 liter melk (kan bruke alle typer melk inkl. soyamelk)
  • 5 ss yoghurt naturel
  • 2-3 spisesjeer Maisenna mel rørt ut i kaldt vann





Tilberedning
Kok opp melken. Rør ut Maisenamelet i litt kaldt vann og tilsett melken mens den koker.  Ta så kjelen av platen og la den avkjøle seg til den er mellom 37°C og 45°C.(ca 15 min) Ha yoghurten i en bolle og bland først inn 2 dl av den lunkne melken. Bland godt før du tilsetter resten. Hell det hele over på en thermos og lar den stå i rundt 8 timer (til den har tyknet). Du kan også ta et håndkle rundt kjelen og sette den på et varmt gulv. Kunne ikke furundre meg om du kan sette steikeovner på 30 grader og la den stå der også.                                                                                                                   Bland med de bær eller syltetøy og sett yougurten i kjøleskapet for å stoppe videre utvikling av yoghurtbakterier. (NB! ikke bruk hjemmelaget yoghurt mer enn 6 ganger i produksjon av ny yoghurt).









Etter 8 timer venting var det endelig tid for prøvesmaking. Jeg fant noen blåbær i frysen som jeg plukket i sommer. De blandet jeg sammen med yougurten. Etter en halv time i kjøleskapet og mye tripping over gulvet var det på tide å prøvesmake. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det uten å bruke ordet...himmelsk godt. Ikke bare billig, men totalt uten tilsatt sukker og fult av antioksidanter. Vil du likevel vil ha den litt søtere kan du bruke melis for den løses opp i yougurten. Bare inrøm det, du ble litt fristet nå.

Velbekomme....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar