Totalt antall sidevisninger

torsdag 31. mars 2011

Årets hagetrend gjennom hele Europa har en fellesnevner....

Det er ikke å komme ifra at tidens største trend  innen hage er vann i hagen. Jeg har vært innom hjemmesidene til flere landskapsarkitektkontor world wide og alle siidene er fulle av bassenger og dammer med fossefall i alle varianter.
Her er noen ideer for din hage:

:
Denne designer gjør slik at hagen virker veldig stor fordi den har brukt tre elementer som bryter opp hagen, stein, vann og gress. Jo mer jeg ser på dette bilde, desto mer imponert blir jeg av sammensetningen.



Et fossefall som dette kan de fleste anlegge i hagen sin.Det er noe helt spesielt med å høre sildrende vann. Skal du gjøre dette så vil jeg anbefale deg å installere to uplight mellom vannstrålene. Det finnes nå i LED som er serifisert IP68. LED lys bruker nesten ikke strøm( mellom 0,5w-1w pr. pære) og en god LED pære  garanterer 50.000 timers levetid.




Med et inngangsparti som dette må du ha ballkjolen på for å hente morgenavisen.                                                         
Her har de altså fossefall langs veggen. Det er også veldig tøft med de" flytende steinene".  De blir ofte brukt i  dammer med fisk (Koi) .Fisken liker visst nok å gjemme seg under.  Legg merke til hvor mye lyset har å si i denne hagen.


Dette ser ut som et utekjøkken på sørlige breddegrader. Det ser slik ut siden steinen har gulbrune fargen.                  
Vi bruker jo som regel stein/flis som går i de fargene som steinen fra vårt eget klima. Her i Norge bruker som regel mørke gråtoner, men det er jo kalde farger. Vi burde hatt varme sand farger for å få et mykere og varmere uttrykk i kalde nord istedenfor å forsterke det kalde inntrykket.
På sørlige breddegrader der de har 50+ på det varmeste burde de brukt kalde fargen for å få følelsen at det ikke er       så varmt.
Forige uke la jeg ut mange andre flotte bilder om vann i hagen, men ikke alle vil ha det. Fant noen spesielle hager som kanskje faller i smak.



Man trenger ikke ha så stor plass for å få en fin og spesiell hage. Slik kan man anlegge i en helt vanlig rekkehushage. Her har de valgt varme fargen som er perfekt for vårt kalde klima.





 Denne sitteplassen syntes jeg var veldig spesiell og kunstnerisk.


En veldig lettstelt hage, litt for mye ørken inspirert etter min smak, men kan passe til huset i syden eller hytten som du ikke har overskudd til å vedlikeholde. 

Dette her er derimot vilt og vakkert. Her kan du bare vandre inn i eventyrland , der hvor tiden står stille og det ikke stilles krav til deg.


Jeg syntes dene utedusjen var enkel og elegant. Dette hadde vært noe å hatt på kaien på hytten. Deilig å få kunne spylt av seg saltet rett etter en dukkert.
Håper at du har fått noen ideer iløpet av disse minuttene. Så nå er det bare til å begynne å vanne pengetreet for å komme igang. Takk og pris for at de er gratis å drømme....

3 kommentarer:

  1. Å førr noen nydelige hage tips du viser oss, det var virkelig masse fine dammer og fonterner, følger dæ gjærne videre, koselig om du følger mæ og.
    Ha en fin dag, Lisbeth ;O)

    SvarSlett
  2. Så flotte hageanlegg!
    Og gratis å drømme er godt:)
    Men det gir jo inspirasjon...og en kan plukke opp noen ideer, kanskje...
    Velkommen til å se innom mitt Hagerom og følge meg :))

    SvarSlett
  3. Ja det er heldigvis gratis å drømme. Jeg håper at noen av dem kan bli sanne. Det er jo en stor lotto pot nå på lørdag, så det er lov å håpe.

    SvarSlett