Totalt antall sidevisninger

onsdag 21. september 2011

Spar tid, penger og miljøet ved hjelp av å komposere.

Nå er det på tide å rydde i hagen. Iberiasneglen liker å gjemme seg under hageavfall og rusk. Hver snegle har lagt  sine 400 egg, som nå i disse dager klekker.  Så rydd opp for å ikke gjøre det lett for de å reprodusere seg i din hage.
Jeg har gått til innkjøp av en skikkelig kompostbinge. Jeg har to fra før, men de kan er ikke vinterisolerte.
Fordelen med varmkompost er at du kan kaste matrester, papir og hageavfall lagvis og det blir jord  i en fart.
Det er jo absolutt trendy å være miljøbevist i disse dager, så hvorfor ikke bidra litt mer enn å returnere  flasker og papir? I tillegg så får du den aller beste og næringsrike jorden du kan tenke deg.
Tenk så deilig å slippe å kjøre hageavfall på søppeldyngen hvert år, slippe å drasse på de tunge sekkene fra hagesenteret hver vår.
Alle søppelposene med matavfall, kaffegrut mm som du må ta med deg fra hytten kan du bare kaste rett i komposten om du har en på hytta også. Så slipper du itillegg å dra med deg sekker med jord ut dit til neste år.
I Bergensområdet gir BIR 1000 kr avslag på varmkompost binger og du kan få opptil 25% avslag på regningen.
I andre kommuner, som feks Fredrikstad subsidierer kommunen flere tusen kroner og tilbyr kurs i hvordan man kan komosere.

Du trenger heller ikke å gjødsle så mye når du bruker kompostjord for den er så næringgsrik i seg selv. Rene skjære kinderegget dette her. Jeg gleder meg til å komme i gang.
Jeg fikk besøk av min kjære nabo Tone. Hun har komposert i mange år og hun hjalp meg for å komme i gang.


Sett kompostbingen på planker eller stein. Ikke sett den rett på jorden slik at Iberiasneglen kommer lett til.


  1. Duk er det alltid lurt å legge under for hindre voksende ugress. Denne plattingen er et gammelt brønnlokk som jeg fant. Det er fult brukerlig til dette formålet.
Legg ca 20 cm kvistlag i bunn for å få luft så prossessen går fortere i bingen, Pass på å få kvist i hjørnene.
  1. .
Legg en fiberdukbit oppå hvis du har.
  

Så er det bare til å begynne komposeringen.
Veldig enkelt om hvordan det skal gjøres: mat,grønnsaks og hageavfall (maks 20 cm) så litt kompoststrø. Papir og sagflis kan også brukes.Sagflis er yppelig hvis komposten din blir for fuktig.
I utgangspunktet kan all mat komposeres, men bein tar evig lang tid. Det er lurt å gi bingen litt mat hver dag så sett en like ved døren slik at den blir brukt. Når den er full må den modnes litt før du bruker den.
Hvis du ikke får den i gang komposten din er den for tørr. Jeg leste i en bok om koposering at urin tilsatt vann(1:20) vil sette komposten skikkelig igang. Det høres litt ekkelt ut,mne jeg gjorde det og da begynte det virkeolig å frese i bingen. Dagen etter var alt som det skulle være oppi der.
Det er ikke dumt å låne en eller to bøker om komposering før du setter igang.
Det er jo litt kjekt å få brukt avfallet til noe positivt istedenfor å kaste det. For litt miljøbevisste er vi jo. I søppelspannet vårt er det  kun 3 poser avfall hver 14. dag.
Husk at lagene ikke skal være høyere enn 20 cm før du

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar