Totalt antall sidevisninger

søndag 21. august 2011



Nyt naturens gull nå før det er for sent.

Det er litt trist at sommeren nå er på hell, men på en annen side så blir det litt deilig å trekke inn i huset også. Ikke misforstå meg, for jeg elsker sommeren,men jeg syntes hver årstid har sin sjarm.

  Nå trekker jeg meg litt tilbake fra terassebygging, beising,maling av hus og stelling av bed for en liten stund. For nå skal jeg virkelig begynne å høste grønnsaker og sylte bær.
Det er utrolig trist å se at folk ikke plukker bær lenger. Ungene sykler bare rett forbi store bringebærbusker uten å se til siden engang. Jeg husker godt da jeg var liten. Vi plukket bær hele sommeren og vi nøt det.
Jeg har ikke forandret meg der heldigvis. Det er delig å spise hjemmelaget blåbær, bringebær og plommesyltetøy utover vinteren. Noen blåbær og alle bjørnebærne blir lagt rett i fryseren for det så kjekt å varme opp og ha over isen eller pynte kaker med utover vinteren. Med litt bær og is i frysen så er du liksom alltid beredt hvis det plutselig kommer    noen kaffegjester.
I fjor vinter innførte en ny regel i huset,nemlig at liten og stor skulle drikke ett glass blåbærsaft om dagen. Ikke bare for å få i oss nok antioksidanter, men også for å forebygge sykdom. Noen små triks kan man plukke opp av barnetv. I dette tilfelle fra blå nissene i Blåfjell.



Personlig så er jeg ikke tilhenger av alle vitaminer som folk propper i seg hele tiden. De holder seg ikke friskere av den grunn vil jeg tro. Vi spiser normalt med frukt, hvitløk og grønnsaker og blir veldig sjelden syk og forkjølet.
 Min venninne Jannike og meg har vært på hytten noen dager nå og vi har plukket mange liter blåbær og tyttebær. Litt tidlig for tyttebær enda,men noen er modne. Ikke noe er bedre enn hjemmelaget tyttebærsyltetøy til julemiddagen. Du får et par ekstra bonuspoeng hos svigermor da.
Jeg er veldig opptatt av at vi ikke skal bli for moderne i kostholdet. Vi kan ikke bare spise mat som er dandert pent på tallerken. Det samme gjelder desserter. Du imponerer hvem som helst hvis du lager hjemmelaget blåbærgrøt / bløbærkompott.
Blåbærgrøt: I og med at man ikke alltid har en oppskrift på hytten eller der man er så gir jeg deg en som du klarer å huske og garantert får til.
  • Legg blåbærne i en kjele og tilsett så mye vann at det kun dekker bærne
  • La bærne koke i to min
  • Tilsett litt sukker, men ikke for mye. Det er nemlig deilig å tilsette litt oppå desserten istedenfor
  • Bland litt potetmel og kaldt vann (pannekakekonstinens)
  • Ta kjelen av platen og tilsett litt og litt mens bærne koker. Den er passelig når den har samme komstinens som grøt (tykningsprossessen fortsetter helt til den blir kald).
  • Server med is, fløte,melk eller vaniljesaus
Som en gammel bartender jeg er så må jeg jo også få lagt ved en oppskrift på et par drinker som du med god samvittighet kan nyte. 
'Blueberry decory



  • 1 kopp  frosne blåbær
  • 1/2 kopp Bacardi eller annen rum
  • 1/2 iime juice eller sitronbrus
  • 1/2 kopp knust is
  • 1/4 kopp sukker             
Bringebær decory (høres litt corny ut,men pytt pytt)




  •  5 cl rom (kan f.eks. være lys rom, Bacardi Razz eller en blanding av disse).
  • Saften fra 1 lime eller litt sitronbrus
  • 1 ts sukker, melis eller sirup.
  • Evt. 1 cl bringebær sirup (behøver ikke medtas).
  • 10 - 15 bringebær avhengig av størrelsen (gjem også evt. 1 til pynt).
  • 5 isbiter
Kjør alt i blenderen til det all isen blir knust,men det visste du nok.

Så er det bare til å sette seg godt ned på terassen med teppe og terassevarmer og nyte det lille som kan minne om sommer. Sen sommeren er til for å nytes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar