Totalt antall sidevisninger

fredag 15. april 2011

Liker du å oppholde deg ute og ønsker du å utvide sommersesongen så er en pergola tingen for deg. Jeg planlegger å bygge en selv i hagen og har i den sammmeheng studert diverse modeller jeg har kommet over.
Det som kan være greit å vite er at du ikke trenger å søke om å få satt opp en vegg så lenge den er under 180 cm og den ikke er nermere nabogrensen enn 4 meter.

Her er noen av modellene:
Det har i de siste årene kommet flere glasslysthus. De er helt geniale for slike som meg som elsker å dyrke frem både blomster og grønnsaker fra frø. Dette kan brukes som drivhus og når plantene blir plassert ut kommer hagemøblene inn. Det er også veldig greit å ha et tørt sted å lagre alle møbler og hageting i låpet av vinteren. De koster fra 25.000 og oppover. Dette er absolutt et godt alternativ.






Det finnes mange  forskjellige byggemetoder og 
alt kan brukes.
Denne hagen er ikke så stor, men utrollig godt utnyttet. Den har alt som skaper trivsel som vann, ildplass, ly for regn eller eventuellt sol, fine nærmest vedlikeholdsfrie bed og belysning.
Legg også merke til den flotte skulpturen som sikkert er en vannfontene.  Man trenger heller ikke støpe eler køpe dyre utepeiser når man kan få kjøpt fine ildfat med stativ eller som her satt på steiner.







Dette er en løsning som hadde passet perfekt til en bakgård i byen. Gjerne i en av Oslos bakgårds restauranger.
Det går fint å sette inn en biopeis istedenfor å bruke mye penger på vanlig  peis. En biopeis på lik størrelse som dette kan du få for 2700 kr. en kan du bare hekte av og ta med deg inn i huset når vinteren kommer.



 









Her har de forlenget huset med en pergola. Denne løsningen er perfekt for et funkis hus. Se på det lekre taket, det ser rett og slett ut som det er teak. jeg likte godt at de slippet lyset inn på den måten  de har valgt her.













Disse pergolaene er vel ikke helt egnet her til lands siden den ikke har tett tak. Fordelen er at de skjermer for solen og takene kan gi  fine skygge effekter.




























Jeg la ved dette bilde for å vise et altenativt tak. Dette vil kaste utrolig flotte skygger.








Denne hadde passet pefekt i min japanske hage. Et lite japansk tehus står høyt på ønskelisten.
















Denne syntes jeg var veldig morsom. Mangler bare en sykkel og en liten mann med stråhatt.


















Det er ganske eksklusivt å bruke søyler istedenfor telefostolper.















Det finnes mange tilsvarende musikkpaviljonger rundt omkring i landet vårt. Ingen pergola eller paviljong er vakrere enn dette. Det er taket som fordyrer hele paviljongen. Bygger man et lavere eller annet tak vil ikke denne bli så veldig dyr.























Denne lille pergolaen syntes jeg var søt.  Sitte der med morgenavisen og en kopp kaffe hadde vært en fantastisk start på dagen for meg.





















Dette er en veldig enkel og grei løsning bortsett fra at taket skygger for solen i stuen. Tror kanskje jeg ville valgt glass eller tak av pleksiglass for å slippe    lyset inn.












Denne er kjempe fin og praktisk. Det er bare så dumt at telt duken blir flekkete og stygg etter kort tid. Det finnes sikkert vaskemiddler for det også vil jeg tro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar